De kracht van ademhaling

Een stressvolle job, druk dagelijks leven, zowel fysiek als mentaal geen rust kennen? Al deze factoren zorgen ervoor dat onze ademhalings-frequentie onbewust wordt verhoogd. Dit kan allerlei gevolgen hebben voor ons lichaam…

Hoe werkt onze ademhaling?

Ons middenrif of het diafragma is verantwoordelijk voor onze ademhaling.

Bij een natuurlijke ademhaling gebruiken we enkel onze buik en hebben we geen nood aan de hulpspieren in de borstkas. Toch verhogen we deze ademhaling vaak door stress/tijdsdruk/… Des te beter de ademhaling, des te beter de stabiliteit in ons lichaam. Dit diafragma staat rechtstreeks in verbinding met onze bekkenbodem en andere structuren die van belang zijn bij een goede core stability. Een natuurlijke ademhaling zorgt ervoor dat ons diafragma minder stug/stijf is.

In ons lichaam bevinden zich 2 pompen

1. Ons hart dat verantwoordelijk is voor de aan/-afvoer van ons bloed.

2. Lymfatische pomp in ons middenrif/diafragma.

Ons lymfesysteem is verantwoordelijk voor de aanvoer van herstelstoffen en afvoer van afvalstoffen. Door een foutieve ademhaling is het mogelijk dat dit proces wordt verstoord wat nare gevolgen kan hebben voor ons lichaam.

 

Tijdens een inspanning wordt er wel gebruik gemaakt van deze hulpspieren aangezien de metabole eis een stuk hoger ligt.

Oefen een correcte ademhaling:

-Lig op de rug
-Handen onder de navel
-Adem 3-4 seconden in door de neus
-Adem 6-8 seconden uit door de buik.

 

Als liggend goed lukt kan je zittend proberen, pas als laatste stap ga je over na een ademhaling terwijl je rechtstaat.
Heb je hieromtrent vragen of is er iets niet duidelijk? Neem gerust contact op.